
شناسایی عناصر موثر بر خوانایی مسیر های ارتباطی در بازار برای اداراک گردشگران خارجی (نمونه موردی بازار های میدان نقش جهان)
Identification of elements affecting the readability of market communication routes for foreign tourists perceptions (Case study of Naghsh-e Jahan Square markets)
نویسندگان :
سالار کشتکار ( دانش پژوهان ) , پرستو باقرزاده ( دانش پژوهان )
چکیده
چکیده امروزه خوانایی مسیرهای ارتباطی در بازارها امری بسیار مهم برای جلوگیری از ایجاد ترس ودلهره در بین گردشگران خارجی و در پی آنوقت گذراندن بی دغدغه و در نتیجه افزایش میزان خرید وفروش در بازار میگردد. انسان هنگامی که در محیط خوانا قرار میگیرد با توجه با نقشه های شناختی که در ذهن خود به صورت نا خودآگاه به وجود آمده است باعث سهولت حرکت در فضا و مسیریابی راحت تر میگردد. این پژهش با بررسی میزان خوانایی مسیرهای ارتباطی در بازارهای اطراف میداننقش جهان در صدد این است که مولفه های کیفی و تاثیر گذار بر میزان سهولت راه یابی و معنا یابی را در مورد مورد پژوهشی شناسایی و بر اساس این مولفه ها، خوانایی مسیر های ارتباطی و درک آن توسط گردشگران را بررسی و آنها را اولویت بندی کند.روش تحقیق انجام شده در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی بوده است، به این طریق که نخست مطالعات اسنادی و کتابخانه ای شامل بررسی مفهوم خوانایی مسیر و نظریه ها و یافته های محققین در این زمینه و در مرحله دوم به بررسی مطالعه موردی و عوامل تاثیرگذار بر خوانایی مسیرهای ارتباطی و سپس با انجام پرسش نامه ای از گردشگران خارج از شهر، نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.بر این اساس مطالعه نمونه موردی نشان دهنده این است که عواملی مانند: ساختار و هندسه فضا،پیوستگی فضایی، تباین و توالی فضایی، سیرکولاسیون و سلسله مراتب، که در بین آنهااستفاده از نشانه ها و میزان نور و شدت روشنایی از مهمترین عواملی هستند که به تسهیل فرایند راه یابی و خوانایی مسیر در گردشگران کمک میکنند.کليدواژه ها
خوانایی مسیر،نقشه ذهنی، معنایابی، مسیر های ارتباطی، بازارکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سالار کشتکار , 1398 , شناسایی عناصر موثر بر خوانایی مسیر های ارتباطی در بازار برای اداراک گردشگران خارجی (نمونه موردی بازار های میدان نقش جهان) , نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
آدرس دبیرخانه:
اصفهان، بلوار کشاورز، نبش چهارراه مفتح
تلفن تماس:
19- 37779914 (031)
داخلی 307
© کلیه حقوق متعلق به مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)