پورتال همایش ها و سمینارهای مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو
  • صفحه اصلی
  • سایت موسسه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری
  4. مقاله بررسی حس تعلق به مکان در بازار قیصریه اصفهان با رویکرد پدیدار شناسانه ی رلف
عنوان رویداد : نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

بررسی حس تعلق به مکان در بازار قیصریه اصفهان با رویکرد پدیدار شناسانه ی رلف

Investigating the sense of place in Isfahan"s Gheisarieh market With Rolf"s phenomenological approach
نویسندگان :

سوگند قاسمی ( غیر انتفاعی دانش پژوهان پیشرو ) , نازنین غفاری فرد ( غیر انتفاعی دانش پژوهان پیشرو ) , هستی نامدار ( غیر انتفاعی دانش پژوهان پیشرو )

دانلود فایل   

چکیده

حس تعلق به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی محیط های باکیفیت، مفهومی کلی و پيچيده از احساسات انسان نسبت به محيط است که در اثر انطباق و استفاده انسان از مکان به وجود می آید. جایی که افراد تمایل به ماندن دارند و جایی که آن ها احساس راحتی و امنيت دارند. فضاهای شهری مکان هایی برای برقراری ارتباطات و تعامل جوامع انسانی هستند و بازار ها جزء مهمی از فضاهای شهری محسوب می شوند. ایجاد فضای شهری مؤثر، کارآمد و پویا که با نيازهای اجتماعی، فرهنگی، فيزیکی، اقتصادی و ... مردم جامعه هماهنگ باشد همواره دغدغه کار بسياری از طراحان بوده است. با توجه به اهمیت حس مکان در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری، در این پژوهش سعی شده با مطالعه مبانی حس تعلق به مکان به این موضوع پرداخته شود که آیا معماری بازار های سنتی در ایجاد مفهوم حس مکان در ذهن شهروندان تاثیر گذار است؟ از آنجا که اصطلاح حس مکان، آشکارا بر چیزی دلالت دارد که نمیتواند کمی باشد و از سویی دیگر، توانایی رویکرد پدیدارشناسی ایجاد محیط واجد معنا و هویت ، چنین به نظر می رسد که می بایستی در رویکردی پدیدارشناسانه، مکان ها را مورد ارزیابی قرار داد تا بتوان به ادراک و تعیین معنا در معماری و شهرسازی دست یافت. در این راستا به بررسی دیدگاه رلف به عنوان یک پدیدارشناس، در مورد حس تعلق به مکان پرداخته شده و مولفه های مورد نظر وی در مورد حس تعلق به مکان در بازار قیصریه اصفهان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش توصیفی_تحلیلی و مورد پژوهشی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، اسنادی و میدانی(مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه)می باشد. نتایج حاصل از مطالعات، صحت فرضیه فوق را به اثبات می رساند که بازار قیصریه در شهر اصفهان در پیاده سازی مفهوم حس تعلق به مکان، موفق عمل کرده است.

کليدواژه ها

حس تعلق، مکان، پدیدارشناسی، بازار، رلف

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سوگند قاسمی , 1398 , بررسی حس تعلق به مکان در بازار قیصریه اصفهان با رویکرد پدیدار شناسانه ی رلف , نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری

برگرفته از رویداد



نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • سیستم هاي فتوولتائیک و معماري نو
  • مطالعه تطبیقی معماری مساجد معاصر با الگوهای معماری ایرانی نمونه موردی مساجد معاصر شهر قزوین
  • بررسی رفتار گردشگران در اقامتگاه بوم گردی با رویکرد روانشناسی اکولوژیک (مطالعه موردی: اقامتگاه بوم گردی کیخسرو در روستای چوپانان شهرستان نایین)
  • پاویون به عنوان فضایی مردمی و بخشی از فرهنگ ، زمان و مکان
  • بررسی اثرات تغییر فراسنج های اقلیمی بر منابع آب در بالادست حوضه زاینده رود
  • ارزیابی اثرات اجتماعی دفاتر تسهیل گری در پیشبرد برنامه های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده،نمونه موردی:محله زینبیه در منطقه 14 شهر اصفهان
  • اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در ایجاد مدارس ایمن (چالش‌ها و فرصت‌ها)
  • بررسی کیفیت فیزیکی و شیمیایی آب شیرین کن های شهربندرعباس
  • پایداری فرهنگی در گفتمان بین معماری و موسیقی مکتب اصفهان
  • حل مرحله ای کمانش تیر مدرج محوری ناپیوسته با الگوی خطی گرادیان مصالح تحت بار محوری پله ای
  • تماس با ما


     آدرس دبیرخانه:
    اصفهان، بلوار کشاورز، نبش چهارراه مفتح
    تلفن تماس:
    19- 37779914 (031)
    داخلی 307

    © کلیه حقوق متعلق به مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)