
اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر نشانههای رفتاری برونیسازی شده
The effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy on externalized behavioral symptoms
نویسندگان :
الناز محمدی ( دانشگاه تبریز ) , محمد شادبافی ( دانشگاه تبریز ) , عباس بخشی پور رودسری ( دانشگاه تبریز )
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر نشانههای اختلالات رفتاری برونیسازی شده صورت گرفت. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دارای نشانههای رفتاری برونیسازی شده است که در سال تحصیلی 98-99 در مدارس دوره اول دبیرستان شهرستان تبریز مشغول به تحصیل هستند. نمونه موردنظر 30 نفر از دانش آموزان جامعه آماری هستند که به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای، درمان شناختی رفتاری دریافت کردند. هر دو گروه با استفاده از مقیاس اختلالات رفتار ایذایی پلهام و ناژی بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. درنهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرمافزار spss 20 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان با کنترل پیشآزمون، بين گروههای آزمايش و کنترل در اختلالات نقص توجه/ بیش فعالی (75/58=F)، نافرمانی مقابلهای (37/4=F)، سلوک (16/11=F) و نشانههای نقص توجه (52/8=F)، بیش فعالی (91/62=F) و دزدی و فریب (67/5=F) در سطح (05/0p<) تفاوت معنیداری وجود دارد. بهطوریکه میزان میانگین نقص توجه، بیش فعالی، نقص توجه/ بیش فعالی، نافرمانی مقابلهای، دزدی و فریب و سلوک در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل میباشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیردرمان شناختی -رفتاری بر کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان بود . از این رو با توجه به نتایج حاصله و نیز ویژگی های این نوع درمان به لحاظ قابلیت اجرای در گروه می تواند جزو برنامه های مستمردر نظام آموزشی قرار گیرد . بنابراین پیشنهاد میشود با مجهز کردن مشاوران مدارس به درمان شناختی رفتاری از همان ابتدای سال تحصیلی با غربالگری دانش آموزان نسبت به اجرای این درمان اقدام گردد تا از اثرات نامطلوب اختلالات رفتاری در روند تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان کم کرده و یا جلوگیری نمایدکليدواژه ها
درمان شناختی-رفتاری، نشانههای رفتاری برونیسازی شده، دانش آموزانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1398 , اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر نشانههای رفتاری برونیسازی شده , اولین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و سلامت روانی-اجتماعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
آدرس دبیرخانه:
اصفهان، بلوار کشاورز، نبش چهارراه مفتح
تلفن تماس:
19- 37779914 (031)
داخلی 307
© کلیه حقوق متعلق به مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)