
اثربخشی آموزش مفاهیم خود تنظیمی یادگیری بر پرخاشگری دانش آموزان بیش فعال
The effectiveness of teaching self-regulatory learning concepts on the aggression of hyperactive students
نویسندگان :
نجف طهماسبی پور ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , نصیبه شهریاری ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
مقدمه : هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم خودتنظیمی یادگیری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و پرخاشگری دانش آموزان بیش فعال بود. مواد و روش ها: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و بهصورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی انجام گرفت. جمعیت آماری این مطالعه دانش آموزان 2 مدرسه پر جمعیت مقطع ابتدایی شهرستان پاوه در سال 1396 بود که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای غربالگری و تشخیص دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی از مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری کانرز و برای سنجش متغیر وابسته نیز از پرخاشگری آشکار رابطه ایی شهیم استفاده شد. گروه آزمایش تحت آموزش مفاهیم خود تنظیمی یادگیری در قالب 8 جلسه 45 دقیقهای قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی(میانگین ،انحراف معیار.....) و تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. یافته های پژوهش : نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مفاهیم خودتنظیمی یادگیری برکاهش پرخاشگری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی تأثیر معناداری داشته است.( P<0/05). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که برنامهی آموزش مفاهیم خودتنظیمی یادگیری موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی و کاهش پرخاشگری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی میشود؛ بنابراین برنامه آموزشی میتواند جز برنامههای مداخلاتی در سطوح جمعیت عمومی و گروه هدف قرار گیردکليدواژه ها
واژههای کلیدی: خودتنظیمی یادگیری، پرخاشگری ، بیش فعالی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نجف طهماسبی پور , 1399 , اثربخشی آموزش مفاهیم خود تنظیمی یادگیری بر پرخاشگری دانش آموزان بیش فعال , دومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
آدرس دبیرخانه:
اصفهان، بلوار کشاورز، نبش چهارراه مفتح
تلفن تماس:
19- 37779914 (031)
داخلی 307
© کلیه حقوق متعلق به مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)